Szanowni Państwo, postanowiliśmy na naszych stronach internetowych udostępnić Państwu wybrane fragmenty naszych wydawnictw, w których przedstawiamy wieloaspektowe zastosowanie terapii EEG Biofeedback. Kolejnym elementem naszego cyklu jest obszerny fragmenty artykułu Pani dr n. med. Alicji Kubik „Interpretacja zapisu EEG w kontekście biofeedbacku” umieszonego w Szkolenie licencyjne specjalisty i terapeuty biofeedbacku” cz. I str. 179-183 (Kraków-Milanówek-Warszawa 2013) – Wydawca Elmiko.
[…]
EEG i biofeedback są ze sobą ściśle i na stałe związane, nie ma bowiem możliwości wdrożenia racjonalnej terapii EEG Biofeedback (neurofeedback) bez szczegółowej znajomości zapisu EEG pacjenta. Neurofeedback jest racjonalną kontrolowaną wideogrą z nagradzaniem, dzięki której można do pewnego stopnia zmieniać nieprawidłowe wzorce zapisu EEG […]’
[…]
W tym rozdziale omówione zostaną te parametry bioelektryczne czynności mózgu, na które oddziałuje się za pomocą terapii neurofeedback, a także te elementy spektrum klinicznego chorób na które można dzięki neurofeedbackowi oddziaływać skutecznie.
Elementy bioelektrycznej czynności mózgu
Aktywność elektryczna mózgu przedstawiona w formie graficznej
w postaci analogowego zapisu EEG jest wizualizowana przez dwa parametry:
- częstotliwość, która zależy od czasu trwania pobudzenia neuronów oraz
- amplitudę zależną od ilości pobudzonych komórek nerwowych.
Aktywność mózgu człowieka zmienia się w zależności od wieku, czynników wewnętrznych i zewnętrznych oraz jego stanu fizjologicznego. Zatem zapis czynności bioelektrycznej dostarcza wielu informacji zarówno o stanie fizjologicznym badanego (czuwanie, sen), patofizjologicznym jak i emocjonalnym, którym odpowiadają określone wzorce bioelektryczne. Mózg generuje fale o różnych częstotliwościach i amplitudach, dając w spoczynku u osoby dorosłej i przy oczach zamkniętych obraz zróżnicowania przestrzennego krzywej EEG, tj. w okolicach tylnych mózgu rytm alfa-12 Hz, o amplitudzie przeważnie do 60 uV, a w przednich niskonapięciow rytm beta.
Czynność bioelektryczna mózgu dziecka zmienia się w czasie jej dojrzewania, różniąc się od zapisów osoby dorosłej zarówno rodzajem występujących fal jak i ich rozkładem przestrzennym. W zapisie dziecka występują bowiem wyższe amplitudy i wolniejsze częstotliwości. Aby dobrze ocenić korelację stanu pacjenta i patofizjologię jego zaburzeń wykorzystuje się analizę cyfrową zapisu EEG, dzięki której pasma częstotliwości (fale mózgowe) i ich wzbudzenie można oceniać w odniesieniu do stanu pacjenta.
Czynność beta
Rytm beta (średnia beta, 15-18 Hz) wiąże się ze stanem skupienia uwagi (czyli świadomością skierowaną na zewnątrz) oraz z myśleniem logiczno-analitycznym. Rytm ten wpływa na przebieg procesów poznawczych, poprawia precyzję wykonywanych zadań oraz tempo pracy.
Rytm beta2 (wysoka beta, 18-35 Hz) z kolei pojawia się w stanie wysokiego pobudzenia emocjonalnego, w stresie i lęku, w czasie negatywnych myśli i w depresji. Koreluje on ze wzrostem adrenaliny i innych hormonów stresu, wpływających toksycznie na funkcjonowanie organizmu. Utrzymująca się długo czynność wysoka beta powoduje znaczne obniżenie poziomu innych częstotliwości fal mózgowych, zakłócając tym samym kontrolę emocji i uniemożliwiając uzyskanie stanu relaksacji. Ponadto zaburza ona koncentrację uwagi i obniża możliwości intelektualne człowieka. W stanie przewlekłego stresu dochodzi także do zaburzenia organizacji przestrzennej zarówno międzypółkulowej, jak i pomiędzy przednimi i tylnymi okolicami mózgu.
Rytm SMR
Rytm SMR (sensomotoryczny, czuciowo-ruchowy rytm, 12-15 Hz) jest najlepiej wyrażony w okolicy centralnej w czuwaniu przy oczach otwartych, w stanie relaksacji z zachowaną zewnętrzną uwagą i koreluje ze stanem spokoju i obniżonego lęku. Obecność prawidłowo wzbudzonej aktywności SMR obniża impulsywność, hiperaktywność, zwiększa wewnętrzne hamowanie, kontrolę lęku, zwiększa też świadomość własnego ciała i poprawia architekturę snu.
Wzmacnianie rytmu
SMR za pomocą neurofeedbacku zmniejsza ilość i nasilenie napadów padaczkowych, także w przypadku padaczek opornych na leczenie. Treningi wzmacniające SMR i zwiększające udział tego pasma w ogólnej czynności bioelektrycznej mózgu, powodowały zmniejszenie udziału fal theta oraz beta2 w zapisie EEG a ponadto poprawę wyników testów pamięci oraz uwagi.
Czynność gamma
Czynność gamma (35-100 Hz) wiąże się z występowaniem skrajnych przeżyć, w stanach kreacji na najwyższym poziomie, olśnienia i geniuszu.
Pasmo delta
Pasmo delta o zakresie częstotliwości 0,5-3,9 Hz występuje w czuwaniu w zdrowiu jedynie u dzieci do 1. roku życia, a w innym wieku fizjologicznie w stadium głębokiego snu. Poza tym występuje w chorobach OUN, śpiączkach i po urazach czaszkowo-mózgowych. W komputerowej analizie widma częstotliwości stwierdza się jej niską amplitudę, głównie w stanie głębokiego relaksu wraz ze wzmocnionymi siłami obronnymi organizmu. […]
Spowolnienie czynności bioelektrycznej w okolicach skroniowych wiąże się z zaburzeniami świadomości, agresywnością i napadami złości u dzieci na co wpływa bliskość hipokampa i ciała migdałowatego.
Rytm theta
Rytm theta (o częstotliwości 4-7,9 Hz) u dzieci w wieku 1-3 lat stanowi podstawowy rytm czuwania, natomiast u dzieci, młodzieży i dorosłych jest rytmem senności. Występuje on w okolicach czołowych u dzieci i młodzieży w czasie rozwiązywania zadań a u dorosłych może występować w niewielkiej ilości w okolicach skroniowych lub w czasie medytacji i głębokiej relaksacji. Występuje również w chorobach neurologicznych, padaczkach, mikrouszkodzeniach mózgu, zaburzeniach uwagi i rozkojarzeniu. Rytm theta działa też antydepresyjnie, wywołując poprzez wzrost endorfin i serotoniny redukcję lęku i stresu. Obniża także próg bólowy a wchodzenie w rytm theta wzbudza intuicję i kreatywność. Są to ważne spostrzeżenia dla terapii neurofeedback.
Współczynnik theta/beta
Współczynnik theta/beta jest stosowany w neurofizjologii jako marker stanu wzbudzenia korowego. Poprzez stosunek częstotliwości wolnej theta do szybkiej odzwierciedla on stan aktywnej uwagi. Współczynnik ten jest wysoki (>3,0) u dzieci i młodzieży z zespołem ADHD (z zaburzeniem koncentracji uwagi) i jest to zjawisko stałe w tej grupie chorych, podobnie jak u pacjentów z zaburzeniami pamięci. A ponadto jest ono tak silne, że nawet współwystępowanie z ADHD innych istotnych zaburzeń (emocjonalnych, zachowania, dysleksji, tików) nie powodowało istotnej zmiany jego wartości. Wartość współczynnika theta/beta >4,0 występuje u pacjentów z nadpobudliwością. Ten stosunek ilości fal wolnych do szybkich ulega wyraźnemu zmniejszeniu pod wpływem terapii neurofeedback, zarówno u dzieci z czystym ADHD jak i z towarzyszącymi mu zaburzeniami, chociaż najmniej wyraźne jest to u dzieci z ADHD i zaburzeniami zachowania.
Współczynnik theta/SMR
Współczynnik ten wyraża stosunek częstotliwości fal wolnych (4-8 Hz) do rytmu czuciowo-ruchowego (senso-motor rhythm, 12-15 Hz). Odzwierciedla on stan relaksacji z zachowaniem uwagi zewnętrznej (otwarte oczy) i jest szczególnie zaburzony u osób z nadpobudliwością i zaburzeniami emocji. Jest on zaburzony u pacjentów z uszkodzeniem czołowo-ciemieniowego obszaru kory mózgowej czuciowo-ruchowej, z czym wiążą się następstwa poudarowe mózgu, padaczka, ADHD i zaburzenia integracji czuciowo-ruchowej. W tych przypadkach dzięki treningom neurofeedback dobre wyniki uzyskuje się w zakresie zaburzenia czynności poznawczych. Trening kory czuciowo-ruchowej prawej półkuli mózgu wpływa ponadto na odczuwanie, emocje i zwiększa stan spokoju u pacjenta.
Czynność alfa
Czynność alfa (8-12 Hz) w czuwaniu i przy oczach zamkniętych, najlepiej wyrażona jest w okolicach potylicznych i związana ze stanem relaksacji, twórczości, wizualizacją, pozytywnym myśleniem, bierną uwagą, lepszą pamięcią i wzrostem wydolności psychicznej. Wzrost udziału czynności alfa obniża poziom lęku, zaś zmniejszenie jej udziału sprzyja jego nasileniu. Przy wzroście mocy fal alfa zauważa się też długotrwałą poprawę funkcjonowania pamięci, szybkości przetwarzania informacji, spostrzegawczości i zdolności podejmowania decyzji. Natomiast przewaga fal alfa o niskiej częstotliwości wiąże się z pogorszeniem funkcji rozpoznawania, kojarzenia i pamięci. Kiedy jednak występuje nadmiar fal alfa (zwłaszcza o zbyt wysokiej amplitudzie) lub występują one w okolicach przednich, może pojawiać się zniechęcenie, brak motywacji, depresja i zaburzenia koncentracji uwagi.[…].
Wybrane elementy zróżnicowania przestrzennego
Właściwy stan wzbudzenia kory mózgowej odzwierciedlany jest w zapisie EEG odpowiednim rozkładem pasm widma, wraz z dominującymi częstotliwościami fal mózgowych odpowiednimi dla poszczególnych okolic mózgu. Prawidłowe zróżnicowanie przestrzenne jest zmienne w wieku rozwojowym i ustabilizowane po zakończonym procesie dojrzewania czynności bioelektrycznej mózgu. Owo zróżnicowanie przestrzenne ulega pewnym zmianom, wraz ze zmianą składowych neurofizjologicznych i neuropsychologicznych czynności mózgu. […].
elmiko biosignals sp. z o.o.
ul. K. Jeżewskiego 5c/7
02-796 Warszawa
tel: 22 644 37 37
© 2021 ELMIKO BIOSIGNALS SP. Z O.O.
DODATKOWE INFORMACJE
ZNAJDZIESZ NAS TUTAJ!