Szanowni Państwo, postanowiliśmy na naszych stronach internetowych udostępnić Państwu wybrane fragmenty naszych wydawnictw, w których przedstawiamy wieloaspektowe zastosowanie terapii EEG Biofeedback. Pierwszym elementem naszego cyklu jest obszerny fragmenty artykułu Pani dr n. med. Alicji Kubik „Specyfika neurologii wieku rozwojowego” umieszonego w Szkolenie licencyjne specjalisty i terapeuty biofeedbacku” cz. I str. 57-61 (Kraków-Milanówek-Warszawa 2013) – Wydawca Elmiko.
„[…]
Zdarza się, że powodem zgłoszenia się do neurologa dziecięcego są obserwacje nauczyciela, psychologa czy innego specjalisty. To oni właśnie mogą zaobserwować kilkusekundowe napady nieświadomości, których nie widzieli wcześniej rodzice. Bardzo ważne znaczenie ma ustalenie, czy objawy występujące u dziecka są zupełnie świeże, czy też występowały w różnym nasileniu od dłuższego już czasu a ostatnio tylko wyraźnie się nasiliły i to właśnie teraz zwrócono na nie uwagę. Czy jest to pojedynczy objaw czy zespół objawów oraz czy narastają one, sprawiając wrażenie choroby postępującej. Jeżeli chodzi o objawy występujące w wieku rozwojowym we śnie, to wywiad z reguły jest zbyt mało precyzyjny dla jednoznacznego podejrzenia co do charakteru zaburzeń.
Objawy
Charakter objawów w wieku rozwojowym jest ściśle związany z wiekiem dziecka.
U dzieci najmłodszych mają one charakter mniej specyficzny i dotyczą np. zmiany rytmu życia, senności albo nadmiernej wrażliwości na bodźce, utraty łaknienia czy osłabienia. Tak dzieje się w zapaleniach mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych oraz we wzroście ciśnienia śródczaszkowego. Nadciśnienie śródczaszkowe u małych dzieci powoduje wypuklenie ciemienia i zmiany w zachowaniu, podczas gdy u starszych dzieci bóle głowy i wymioty, podobnie jak u osób dorosłych.
Dzieci gorączkujące majaczą, co jest częściej wynikiem właściwości ich niedojrzałego układu nerwowego a nie neuroinfekcji. U dzieci występują także objawy nigdy nie występujące u dorosłych, jak „Alicji w krainie czarów” w przebiegu migreny z aurą. Krótkotrwałych i przemijających objawów (zasłabnięcie, omdlenie, niedowład) nie można zlekceważyć, bo mogą one być sygnałami zapowiadającymi wystąpienie poważnych chorób (np. udaru mózgu). Zaburzony kontakt z otoczeniem utrudnia prawidłową ocenę u dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi, lękiem i nadruchliwością. A przede wszystkim u dzieci z podejrzeniem zachowań autystycznych, w których decydujące są badania przeprowadzone przez psychologa albo zespoły w ośrodkach dla dzieci autystycznych.
[…] W odróżnieniu od chorób organicznych, dzieci z zaburzeniami psychosomatycznymi demonstrują znacznie silniej wyrażone objawy niż wskazują na to realne przyczyny zespołów chorobowych i wyniki badań. […] We wszystkich takich przypadkach zadaniem lekarza jest w pierwszym rzędzie wykluczenie poważnej przyczyny organicznej objawów, w żadnym przypadku nie można bowiem lekceważyć objawów i skarg dzieci, nawet jeżeli wydaje się iż są one wyolbrzymione.
Trzeba również pamiętać, że choroby układu nerwowego mogą imitować objawy chorób innych układów lub chorób ogólnoustrojowych, jak np. zaburzenia równowagi w ostrym zapaleniu ucha środkowego czy porażenia kończyn w zaburzeniach jonowych. […]
Postępowanie
Podstawą racjonalnego postępowania z pacjentem w wieku rozwojowym jest postawienie prawidłowego rozpoznania. Chodzi tu nie o leczenie farmakologiczne, które zresztą w wielu przypadkach nie jest właściwym sposobem oddziaływania na chore dzieci. Objawy chorobowe, obok bezpośrednich ich następstw, wywołują u dzieci lęk i dlatego właściwe postępowanie w tych przypadkach powinno mieć a celu jego zmniejszenie. W stosunku do dzieci najmłodszych jest to oddziaływanie niewerbalne, za pomocą gestu czy pieszczoty. U dzieci starszych chodzi raczej o objaśnienie charakteru objawów albo też sytuacji w jakiej objawy występują. Bywa zaskoczeniem, że małe dzieci mogą np. znieść procedurę diagnostyczną bez znieczulenia, o ile zrozumieją istotę jej przeprowadzenia a dzieci starsze uciekają przed badaniami przejęte lękiem.
W obecnej dobie wiele zła w wieku rozwojowym niesie ze sobą nadmiar dostępu do telewizji, komputera i telefonii komórkowej. W wielu przypadkach toczy się prawdziwa walka o wyzbycie się tych prawdziwych uzależnień. Dzieci z padaczką telewizyjną nie mogą oczywiście oglądać telewizji, trudniej jest jednak uzyskać poprawę na tym polu jeżeli związek z napadami padaczkowymi jest mniej namacalny.
Ważne jest nakłonienie dzieci i dorosłych do wyłączania tych urządzeń, po racjonalnym krótkim skorzystaniu z ich dobrodziejstwa. W odniesieniu do padaczki istotne jest także wczesne poradnictwo co do dalszej edukacji zawodowej. Dużym problemem jest uprawianie sportu wyczynowego przez dzieci z chorobami układu nerwowego, w którym dzieci wielokrotnie upatrują właśnie zasadniczy element swojego dorosłego życia, co jest wielokrotnie wynikiem błędnego postępowania rodziców. Są jednak sytuacje zdrowotne w których postawa lekarza musi być jednoznaczna, skoro ma on działać zawsze dla dobra dziecka, w tym przede wszystkim jego zdrowia.
Dzieci wielokrotnie domagają się leczenia farmakologicznego, chociaż nie ma ono istotnego zastosowania w ich chorobie. I tak im więcej leków przeciwbólowych zażywają dzieci z napięciowymi bólami głowy, tym gorszy bywa ich stan.
Jedną z metod leczenia nie farmakologicznego jest w podobnych przypadkach biofeedback, w którym mogą uczestniczyć już niektóre dzieci w 4. roku życia.
Terapeuta musi jednak istotnie przyczynić się do zmniejszenia poziomu lęku i zainteresować dziecko stosowną wideogrą.
Trudnym do zrealizowania zadaniem jest właściwe postępowanie u dzieci i młodzieży z napadami rzekomopadaczkowymi. Są oni traktowani jak chorzy z padaczką le- kooporną, a więc poprzez liczne interwencje pogotowia ratunkowego, podawanie leków dożylnych i liczne pobyty w szpitalach. Tymczasem właściwe postępowanie w tych przypadkach ma polegać na dokładnie przeciwnych zachowaniach, bo tylko takie przyczyniają się do stopniowego wygaszania tych psychogennych zjawisk. Bardzo ważne w wieku rozwojowym jest postępowanie profilaktyczne, które ma charakter bardzo zróżnicowany. Istotne znaczenie mają szczepienia ochronne, realizowane jednak z pewnym umiarem. U dzieci z migreną ważne jest wyeliminowanie z diety pokarmów prowokujących wystąpienie bólu migrenowego.
Leczenie
Leczenie farmakologiczne w wieku rozwojowym prowadzone jest według zasad ogólnie przyjętych u dorosłych, jednak z pewnymi różnicami. Wiążą się one z odmiennością metabolizmu w organizmie dziecka i dużym jego zróżnicowaniem. Można to ukazać na przykładzie leków przeciwpadaczkowych, kiedy to przy zastosowaniu podobnej dawki stężenie leków we krwi bywa u poszczególnych dzieci zaskakująco różne. Niektóre dzieci unikają także przyjmowania leków, o czym można się przekonać wykazując zerowy ich poziom we krwi.
Dobrą zasadą postępowania jest dążenie do monoterapii, bowiem leczenie dwoma i wieloma lekami wiąże się z interakcją leków i niekorzystnymi jej następstwami. Wiadomo również, że wiele innych leków (np. niektóre antybiotyki) zwiększają stężenie leków przeciwpadaczkowych, a niektóre leki alergiczne wpływają niekorzystnie na zapis EEG i przebieg padaczki u dzieci.
Podanie nieaktywnej farmakologicznie substancji z sugestią wywoływania przez nią objawów stosuje się w tzw. próbie placebo.
Dzięki niej można w zapisie wideoEEG zarejestrować napad kliniczny albo też ustąpienie napadu, przy braku zmian napadowych w zapisie EEG. Leczenie farmakologiczne w niektórych chorobach konkuruje z metodami nie farmakologicznymi, jak np. metylofenidan z neurofeedbackiem u dzieci z ADHD.
Neurofeedback może ponadto stanowić cenne uzupełnienie farmakoterapii u dzieci chorych na padaczkę. Natomiast u dzieci z migreną, u których istnieją znaczne ograniczenia w stosowaniu leków, neurofeedback jest metodą stosowaną z dużym powodzeniem i w wielu przypadkach samo dziecko przestaje domagać się leków przeciwbólowych. Psychoterapia z kolei jest przydatna w napięciowych bólach głowy, zaburzeniach dysocjacyjnych (konwersyjnych, histerycznych) i innych zaburzeniach zachowania i emocji okresu rozwojowego.”
elmiko biosignals sp. z o.o.
ul. K. Jeżewskiego 5c/7
02-796 Warszawa
tel: 22 644 37 37
© 2021 ELMIKO BIOSIGNALS SP. Z O.O.
DODATKOWE INFORMACJE
ZNAJDZIESZ NAS TUTAJ!