Jeżeli jesteś dyrektorem szkoły podstawowej i masz w swojej szkole uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przeczytaj uważnie.
Jeśli jesteś przedstawicielem organu prowadzącego szkołę podstawową, w której uczą się dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przeczytaj uważnie.
Jeżeli jesteś rodzicem dziecka, które ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub m.in. opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się, opinię w sprawie objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej, opinię w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia przeczytaj uważnie.
W polskim systemie oświaty wśród nauczycieli jest ponad 110 tys. specjalistów, którzy udzielają pomocy dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Z ponad 27 tys. szkól tylko 2 tys. to szkoły specjalne.
Ponad 35% uczniów objętych jest różnymi formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
225 400 dzieci i uczniów posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, z czego najliczniejsze grupy stanowią uczniowie z autyzmem, w tym Zespołem Aspergera (24%) oraz uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (20%).
U ponad 14 tys. uczniów stwierdzono zaburzenia rozwoju społecznego (u 2 334 uczniów stwierdzono niedostosowanie społeczne, a u 11966 zagrożenie niedostosowaniem społecznym).
Co roku wzrasta liczba uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, w roku szkolnym 2020/2021 jest ich ok. 54 tys.
Ok. 80 tys. dzieci i uczniów (34%) uczęszcza do placówek specjalnych; największa grupę stanowią uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu (ok. 44%), 9% uczniowie
z zaburzeniami rozwoju społecznego
W placówkach ogólnodostępnych uczy się ponad 90% uczniów: z niepełnosprawnością ruchową,
w tym z afazją, słabosłyszących, słabowidzących, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
W placówkach specjalnych uczy się ponad 80% uczniów niedostosowanych społecznie i uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, ok. 60% uczniów
z niepełnosprawnościami sprzężonymi i uczniów niewidomych, ok. 50% uczniów niesłyszących i uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz 40% uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Wzrasta udział szkół i placówek niepublicznych w kształceniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; wzrost ten jest szczególnie widoczny w wychowaniu przedszkolnym, gdzie obejmuje już prawie 44% uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym w przypadku autyzmu i zespołu Aspergera przekroczył 55%
Nie przechodź wobec tych informacji obojętnie, już w maju 2021 r. możesz dla swojej szkoły, dla swoich uczniów, dla swoich dzieci uzyskać wsparcie z Rządowego programu Aktywna Tablica. Już w 2021 r. szkoła którą prowadzisz, kierujesz, do której posyłasz swoje dziecko może dostać dotację na zakup nowoczesnego sprzętu diagnostyczno-terapeutycznego.
Zła wiadomość jest taka, że z pomocy może skorzystać ok. 4,5 tys. szkól, zatem tak ważne jest Twoje zaangażowanie. W Państwach rękach będzie leżała decyzja o napisaniu wniosku, weryfikacji potrzeb, wybraniu najbardziej odpowiednich narzędzi.
Ważne jest, aby Państwo to zrobili, bo tak naprawdę szkoda byłoby przegapić taką możliwość.
elmiko biosignals sp. z o.o.
ul. K. Jeżewskiego 5c/7
02-796 Warszawa
tel: 22 644 37 37
© 2021 ELMIKO BIOSIGNALS SP. Z O.O.
DODATKOWE INFORMACJE
ZNAJDZIESZ NAS TUTAJ!