Dyskusja o kształcie szkoły w XXI wieku towarzyszy nam od lat. I nie chodzi tu tylko o programy nauczania, listy lektur, egzaminy, system oceniania, czy sposób przekazywania wartości. Chodzi również o sposoby wsparcie ucznia -młodego człowieka, który wkracza w coraz bardziej wymagający  świat.

 Z założenia szkoła ma przygotowywać do życia, rozwijać, budować kompetencje społeczne, zawodowe i edukacyjne, a także te emocjonalne. Ale czy można to zrobić starymi metodami, w oparciu o kilka, nawet, nowoczesnych sprzętów? Odpowiedź nasuwa się sama. Nie. Obecnie szkoła i kadra specjalistów musi poszukiwać nowych metod dotarcia do ucznia, a także nowatorskiego i opartego na naukowych dowodach terapeutycznego wsparcia dziecka lub nastolatka.

Dzisiejsza szkoła to miejsce, gdzie ujawniają się problemy młodego pokolenia, to żywy organizm, który cały czas dynamicznie pokazuje przed jakimi problemami stanie przyszłe społeczeństwo.

Dzisiaj wsparcie ucznia wydaje się tak samo istotne jak sam proces edukacji. Bez niego wielu uczniów nie zbuduje siebie, swoich kompetencji, nie przebrnie przez system edukacji, albo przebrnie, ale wyjdzie z niego poranionych. 

Jak pokazują badania i obserwacje pedagogów, nauczycieli, wychowawców, coraz większa rzesza dzieci boryka się z problemami emocjonalnych, rozwojowymi, nadwrażliwością. U coraz większej liczby uczniów diagnozuje się wszelkie „dys”, problemy szkolne, ADD, ADHD, zaburzenia lękowe, emocjonalne, zagrożenia niedostosowaniem społecznym, depresje. I niestety przed taką rzeczywistością i problemami staje dzisiejsza szkoła i kadra nauczycielska.

Analiza wielu problemów pojawiających się w szkole, dobitnie pokazuje, że wsparcie terapeutyczne, edukacja i socjalizacja to naczynia połączone. Dla wielu uczniów, profesjonalnie przygotowana szkoła pod kątem diagnozy jego problemów i zaangażowanie się w ich rozwiązywanie jest jedyną szansą na dobre życie w przyszłości. Zatem szkoły powinny dziś spełniać  również funkcję bogato wyposażonych ośrodków wsparcia ucznia z różnymi potrzebami.

Odnosząc się zatem do pytania, które pojawiło się tytule – nowoczesna szkołą, czyli jaka? – można pokusić się o stwierdzenie, że taka, która odpowiada na potrzeby uczniów, ale nie tylko te edukacyjne. Nowoczesna szkoła powinna być miejscem całościowego poznania ucznia, miejscem wychowania, kształcenia i wsparcia terapeutycznego.    

Coraz więcej mówi się o dosprzętowaniu szkół, o nowych technologiach, które muszą stać się normalnością w szkole. To ma przynieść ułatwienia w edukacji dzieci, które od najmłodszych lat obcują z technologią i dla których świat bez niej jest pusty i nieoczywisty. Tak samo powinno stać się na polu wsparcia ucznia. Nowe metody, terapie, urządzenia i technologie powinny być codzienną ofertą gabinetów szkolnych pedagogów czy psychologów. 

Oczywiście pojawia się znowu pytanie, które metody wybrać, jaki sprzęt kupić, aby udzielić skutecznej pomocy uczniom. Jedną z efektywnych metod z pewnością jest neurofeedback, który już od lat stosowany jest w terapii zaburzeń neurologicznych i psychologicznych dzieci oraz dorosłych. Skuteczność tej terapii polega również na jej atrakcyjności dla pacjenta. Jest ona bowiem mocno powiązana z tym, z czym obcujemy na co dzień, jest znane i normalne. Czyli komputer. Jak wiadomo efekt każdej terapii, zależy w dużej mierze od motywacji i zaangażowania pacjenta w proces. Jak mówią profesjonaliści specjalizujący się w neurofeedback, z sesji na sesję podnosi się motywację do jej kontynowania, gdyż pacjent widzi efekty. A o to nam właśnie chodzi. Dziś trudno jest „zakotwiczyć” uwagę na dłużej na jakiejś czynności. Neurofeedback bardzo nam to ułatwia i w pewien delikatny sposób modeluje umysł pacjenta i w konsekwencji jego zachowanie i możliwości przyswajania treści edukacyjnych. 

Nowoczesna szkoła musi się „dosprzętowić”. To oczywiste. Natomiast pojawia się pytanie – skąd fundusze? Przecież wciąż słyszymy nie ma, nie ma, nie ma. Szkoły szukają sponsorów, robią zbiórki, aby kupić potrzebne urządzenia, pomoce dydaktyczne. Pisanie wniosków o dotacje stało się wymuszoną, nową kompetencją nauczycieli i dyrektorów szkół.

Dotacji, które może pozyskać szkoła jest sporo. Ale oczywiście pisanie wniosków wymaga zaangażowania i przede wszystkim czasu. Programy dotacyjne obfitują w zawiłe formularze i tony załączników. To z pewnością zniechęca. Ale nie można się poddawać.

Rządowy  Program Aktywna Tablica daje możliwość pozyskania funduszy na zakup sprzętu, również tego do wyposażenia szkolnych gabinetów psychologa i pedagoga. I warto z tego skorzystać dla dobra uczniów wymagających wsparcia.

W ramach programu można kupić sprzęt do terapii neurofeedback i dzięki temu wprowadzić w szkole nowoczesną i skuteczną metodę wsparcia uczniów. A co z terapeutą, czy trzeba mieć uprawnia do jej prowadzenia? Oczywiście są one wymagane, osoba prowadząca sesje neurofeedback musi przejść kurs terapii neurofeedback, który jest  stosunkowo krótki i nieskomplikowany.   

Aparaty do terapii neurofeedback to zaawansowane technologicznie ale relatywnie  intuicyjne w obsłudze urządzenia. Firma Elmiko, specjalizuje się w ich produkcji od lat. Upowszechniania tę metody terapii, obserwuje efekty jakie przynosi jej stosowanie u pacjentów.

 W tej chwili, dzięki Programowi Aktywna Tablica pojawiła się szansa, że neurofeedback stanie się naturalną i powszechną częścią całego procesu wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak również tych, z różnymi zaburzeniami rozwojowymi i emocjonalnymi.

Każda szkoła zainteresowana wprowadzeniem tej metody terapii do swojej oferty może teraz skorzystać z pomocy firmy Elmiko przy uzyskaniu funduszy na zakup sprzętu oraz jego wyboru.

Celem Program Aktywna Tablica jest unowocześnienie szkół. Warto z niego skorzystać i ideę wszechstronnego wsparcia uczniów wcielać w życie. 

tak długo jesteśmy na rynku

wyszkolonych specjalistów

sprzedanych Aparatów BioFeedback

w tylu krajach używane są nasze aparaty

Kontakt

ELMIKO Biosignals sp. z o.o.
Jeżewskiego 5c/7
02-796 Warszawa

Tel.: (22) 644 37 37

Tel. kom.: +48 600 37 37 90
Tel. kom.: +48 694 35 60 61

Email: neurofeedback@elmiko.pl

elmiko biosignals sp. z o.o.

ul. K. Jeżewskiego 5c/7
02-796 Warszawa
tel: 22 644 37 37

© 2021 ELMIKO BIOSIGNALS SP. Z O.O.

DODATKOWE INFORMACJE

ZNAJDZIESZ NAS TUTAJ!

Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Danych Osobowych (dalej: „ADO”) – [nazwa firmy]. [adres], w zakresie: imię i nazwisko, adres email lub telefon, w celach sprzedaży produktów i usług [nazwa firmy]. oraz w celu przesłania do mnie informacji zwrotnej i nawiązania ze mną kontaktu przez [nazwa firmy].

Jednocześnie przyjmuję do wiadomości, że: w każdej chwili mogę zażądać usunięcia moich danych osobowych z bazy ADO [nazwa firmy], poprzez wysłanie na adres poczty elektronicznej [adres email]. lub na piśmie, na adres [nazwa firmy], [adres], oświadczenia zawierającego stosowne żądanie co skutkować będzie usunięciem moich danych osobowych z bazy danych ADO [nazwa firmy]; mam prawo dostępu do treści swoich danych; podanie moich danych jest dobrowolne, aczkolwiek odmowa ich podania jest równoznaczna z nie otrzymywaniem informacji dotyczących sprzedaży produktów i usług [nazwa firmy], a także z otrzymaniem informacji zwrotnej i nawiązaniem ze mną kontaktu przez [nazwa firmy].

Niniejszym wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w zakresie danych osobowych zawartych w formularzu w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, w szczególności w celach marketingowych, handlowych oraz informacyjnych, a także wykonywania obowiązków wynikających z ewentualnie zawartych umów.

Administratorem danych osobowych jest ELMIKO BIOSIGNALS sp. z o.o. z siedzibą w 05-822 Milanówku, ul. Sportowa 3, REGON: 36740677500000, NIP: 5291817032, adres mailowy w sprawach danych osobowych: rodo@elmiko.pl

Informujemy, że Państwa zgoda może zostać cofnięta w dowolnym momencie przez wysłanie wiadomości e-mail na adres Spółki lub drogą listowną. Pełna klauzula informacyjna jest dostępna pod adresem: https://www.elmiko.pl/pl/content/22-polityka-prywatnosci lub w siedzibie Spółki.